REFLEKSJON
I PRAKSIS!

Slik at barnehagen din blir en lærende organisasjon i tråd med rammeplanen

 

Ja takk! DETTE vil jeg!💫
 

Løft barnehagen til nye høyder med møter som engasjerer og inspirerer!

Jeg vet hvor vanskelig det er å få til gode refleksjonsprosesser i barnehagen - der refleksjonen faktisk fører til noe!

Ofte blir det slik at noen noen snakker lite eller ingenting, mens andre snakker mye. Det å utfordre enighetskulturen med kritisk refleksjon, fører ofte til at det blir dårlig stemning på møtet. Det føles ekstra tungt når personalet blir tause, og det er for det meste du som må stå for snakkinga. Da er det kort vei til å føle seg som som en dårlig leder. Du er smertelig klar over at hele personalet skal delta i refleksjoner og at dette utgjør en stor del av å være en lærende organisasjon, som rammeplanen pålegger oss å være.

Dette er kurset jeg selv skulle ønske jeg hadde. Konkrete, enkle verktøy som du kan bruke til alt av tema og utviklingsprosjekt.

 

SKAP EN GOD LÆRINGSKULTUR 

Lær enkle og konkrete metoder for refleksjon.

Som leder i barnehagen ønsker du å få størst mulig utbytte av møtene. Du ønsker å lede utviklingsprosjekter slik at du ser progresjon og fremgang hos personalet ditt. Fordi du ønsker at barnehagen din skal være et best mulig sted å være for barna, familiene og personalet ditt. For å få til det, er det viktig at møtene er gode. Personalmøtene er en stor og viktig del av utviklingsprosesser.

Det handler om å skape en møtepraksis som:

  • Sørger for at personalet beveger seg i samme retning, med klare mål som alle forstår.
  • Bygger opp læringskulturen der vi lærer av hverandre gjennom åpenhet og refleksjon.
  • Gir alle en stemme, slik at hver enkelt føler seg viktig og tar eierskap til beslutningene.
  • Skape en atmosfære der alle føler seg oppløftet og får ny motivasjon og pågangsmot for arbeidet videre.
  • Prioriterer kvalitet fremfor kvantitet, og fokuserer på det som virkelig skaper verdi for barna og personalet.
  • Sikrer at møtene gir konkrete handlingspunkter som alle forplikter seg til å følge opp.

Dette kan du få til! Du har det nemlig i deg. Alt du trenger er å vite hvordan du gjør det i praksis!

Slik at du kan begynne å glede deg til personalmøtene og får et personale som er like engasjert som deg.

Jeg er her for å hjelpe deg dit!

Jeg har vært barnehagelærer siden 2003, og jobbet i barnehage før det også. For tiden skriver jeg masteroppgave i organisasjon og ledelse om læring i personalmøter. Siden 2022 har jeg hjulpet barnehager over hele landet til å bli lærende organisasjon gjennom bruk av pedagogisk dokumentasjon.

Korte, forhåndsinnspilte undervisningsfilmer - med refleksjonsoppgaver!

Snurr filmene på planleggingsdag, personal - eller avdelingsmøter. Dette gjør du i barnehagens eget tempo.

Støttemateriell som du enkelt tar i bruk i praksis!

Du får med materiell du kan printe ut, og laminere slik at du har dem til evig tid. 

Få hjelp av meg! 

Vi kan jobbe sammen hver uke om du vil. Så klart er det frivillig! Jeg vet at det ikke alltid er så enkelt å gå i fra for å gå på møter.

"We do not learn from experience... we learn from reflecting on experience." – John Dewey

 

KURSET BESTÅR AV:

1. UKENTLIGE SAMLINGER MED MEG PÅ TEAMS

Du bestemmer selv om du blir med live eller ikke. Jeg har full forståelse for at du ikke alltid får til å gå i fra dine daglige gjøremål. Du får uansett alltid opptak.

  • Disse samlingene er ment for at du som styrer eller pedagogisk leder kan spørre om hjelp og støtte om du står fast i det å lede prosesser i personalgruppa.
  • Samlingene kalles Hjelpetimen er en blanding av samtale, veiledning, coaching, rådgiving - alt etter behov. Hjelpetimen er felles for alle som tar kurset.
  • Hjelpetimene vil også inneholde relevante tema knyttet til ledelse av et lærende møte 
  • Tidspunktene for Hjelpetimen vil variere i forhold til dag og klokkeslett, slik at sjansen blir større for at du får til å møtes. Oversikt over hjelpetimene finner du i kursportalen.

2. LEKSJONER I 3 DELER SOM TAS SAMMEN MED PERSONALET

HVA ER REFLEKSJON?

Her går vi gjennom hva refleksjon er, ulike typer refleksjon og hvorfor det kan være utfordrende å få det til i praksis.
Vi går gjennom forslag på regler som setter standarden for hvordan vi reflekterer sammen i personalgruppen.

BEVISSTGJØRING

Endring starter med bevisstgjøring. Hvor er vi - og hvor skal vi. Her får dere innføring i metoden dybderefleksjon, som hjelper dere å å bli bevisst på hvilket nivå dere vanligvis reflekterer på per i dag. Metoden viser dere helt konkret hva som skal til for å komme enda dypere i refleksjoner. I denne delen får dere konkrete verktøy for å finne flere perspektiver, mestre kritisk refleksjon, samt involvere følelsene i sakene som diskuteres.

FORANKRING

Hvordan tar vi i mot perspektiver fra kollegene våre? Og når og hvor ofte bør vi benytte refleksjon? 

Denne delen inneholder en oppgave for å forankre og dokumentere læringsprosessen dere har vært igjennom.

3. STØTTEMATERIELL

Du får materiell (printes ut) som kan være til stor hjelp i refleksjoner. Eksempel er rollekort og Bonos tenkehatter.

Tilgang i hele 2 år!

  • Se kurset når som helst - hvor som helst fra mobil, nettbrett, PC/Mac
  • Enkelt og lettfattelig språk
  • Korte bolker som kan tas på en planleggingsdag, personalmøte eller avdelingsmøte. 
  • Støttemateriell kan printes ut (og eventuelt lamineres).
  • Oppfølging fra meg hver uke om - du vil (fra 9. oktober til 9. desember).

Pris per barnehage

Kun kr 4 997,-

Påmelding senest fredag 4. oktober

  • Tilgang i hele 2 år
  • Oppgaver til refleksjon
  • Støttemateriell til nedlasting
  • Ukentlig tilgang til veiledning i Hjelpetimen med Elisabeth 
  • Kurset følger utviklingen i personalgruppa
  • Betaling: Faktura (EHF) med 14 dagers betalingsfrist.
BESTILL KURSET 💫

00

DAGER

00

TIMER

00

MIN

00

SEK

VENT... DET ER MER! PÅ KJØPET FÅR DU MED:

BONUS 1

Lær å oppsummere prosesser med personalet med Padlet. Denne kan enkelt benyttes til det meste av prosesser, og alle slags møter.
Effektfullt og brukervennlig

 

BONUS 2

Slik kan du skrive effektive saklister og referat! Her lærer du hvordan du kan slippe å bruke tid på referat i etterkant av møter. Referatet er nemlig ferdig innen du forlater møtet. 
Høres det nesten for godt ut til å være sant?

BONUS 3

Kort og grei avklaring i hva lærende organisasjon egentlig står for. For nei, det handler ikke om barns læring. Vi blir heller ikke en lærende organisasjon ved å bare sende ansatte på kurs. Siden rammeplanen pålegger oss å være det, må du som leder (alle synes jeg da...) vite hva dette innebærer i praksis!

 

Ja takk! Jeg vil bestille kurset nå!

Du tenker kanskje at...

Ikke fått svar på det du lurer på?

Send meg gjerne en e-post til [email protected]
Vi kan avtale å ringes/digitalt møte om du ønsker det.

Vennlig hilsen

Elisabeth Waage
Pedagogisk Ledelse