Pedagogisk dokumentasjon i praksis!
Bli en lærende barnehage i tråd med rammeplanen
Gjør det kommende året til det beste noensinne – med din ledelse!
Du rusler en tur rundt på avdelingene og ser barna i lekemiljøer fylt av åpne materialer med mange muligheter. Den gode lekelyden blandes med samtaler og smil fra ansatte som trives i jobben sin. Det er en avslappet stemning som gir plass til små øyeblikk av refleksjon.
På veggene henger bilder og tekst fra spennende prosjekter som dere har skapt sammen. Personalet ditt snakker med begeistring om arbeidet sitt, og barnas rett til medvirkning gjennomsyrer alt dere gjør. Gjennom inspirerende møter og refleksjonsprosesser bidrar alle aktivt, og dere tar sammen kloke, veloverveide beslutninger som gir retning for videre arbeid.
Du føler du har verdens beste jobb – en jobb der både du og personalet opplever mening og glede i hverdagen. Med stolthet og engasjement tar du imot nye foreldre, trygg på at barnehagen er en lærende organisasjon i tråd med rammeplanen.
Hadde det bare vært så enkelt...
Å ha ansvaret for at barnehagen skal innfri kravene i rammeplanen, kan føles overveldende. Du er usikker på om barnehagen din jobber slik rammeplanen sier vi skal gjøre. Kanskje har du heller ikke fått opplæring i "lærende organisasjon" heller?
Du kjenner ofte klump i magen etter personalmøter. Det ble ikke som du hadde tenkt.... Igjen. Noen snakker mye og andre lite eller ingenting. Det kan bli dårlig stemning. Du er usikker på hvordan du skal lede personalet, og er redd for at du ikke passer til å være leder. Dette gjør at du ofte ligger våken om natta.
Du ser også at kvaliteten i barnehagen din varierer med hvem som er på jobb. Du er konstant redd for at dine beste medarbeidere skal bli sykemeldte eller slutte i jobben sin.
Det er utfordrende å drive utviklingsarbeid når personalet har så ulik bakgrunn. Du føler du går å maser om det faglige. Endringer blir bare ofte til fine ord i planer, samtidig som den vante praksisen fortsetter som før.
Det er tungt å få med hele personalet til å endre praksis! Som nok er grunnen til at mange barnehager fremdeles sliter med å jobbe på den måten som rammeplanen fra 2017 krever av oss.
Men vet du...
Dette kan du gjøre noe med!
Og det på bare ett barnehageår*:
Få en læringskultur der personalet får et felles språk og felles forståelse for det pedagogiske arbeidet.
Barnas stemme vil gjennomsyre barnehagehverdagen i forhold til innhold, arbeidsmåter, planlegging og vurdering, som en naturlig del av hverdagen.
Hele personalet lærer å observere og dokumentere. Alle bidrar i refleksjonene og tar kloke vurderinger for videre arbeid.
Personalet jobber på en måte som sikrer progresjon - for alle barn.
Personalet blir gode til å legge til rette for utforskende leke - og læringsprosesser for barn
Ledere får ny kunnskap og konkrete metoder for å lede utviklingsarbeid, og utforme nyttige planer som for eksempel: En levende årsplan.
*Merk - dette innebærer at du og resten av personalet gjør jobben, og følger opplegget. Styrer og lederteamet får hjelp og støtte til å lede seg selv og personalet på veien dit.
Hjertelig
velkommen til
Pedagogisk dokumentasjon i praksis!
Kurset som hjelper barnehager med å bli en LÆRENDE ORGANISASJON i tråd med rammeplanen!
Steg for steg - læring i etapper
Tenk på kurset som et fjell som skal bestiges.
Vi starter med det mest grunnleggende, og går turen oppover fjellet i 8 etapper. Hver etappe har et nytt tema med ferdigheter som kreves for å kunne jobbe med pedagogisk dokumentasjon i praksis. Personalet lærer å knytte sammen ferdighetene i økende grad etter hvert som de bestiger "læringsfjellet".
- En etappe inneholder undervisningsfilm, refleksjonsoppgaver, og praktiske oppgaver. Oppgavene skal gjennomføres på møtene og mellom møtene.
- Perfekt å bruke på et personalmøte/planleggingsdag. Hver etappe tar fra 45 minutter til 2 timer å gjennomføre
- Kurset er lagt opp til at hele personalgruppen skal lære sammen
- De som er forhindret til å delta på møtet, kan se filmen hjemme eller på et senere tidspunkt. Alle ansatte får tilgang til å se filmene så mange ganger de vil.
- Dere får ubegrenset mengde coaching og veiledning fra meg underveis!
Observasjon
Her får personalet lære to konkrete observasjonsmetoder, samt få et innblikk i etiske dilemmaer man kan havne i underveis.
Dokumentasjon
Her lærer personalet flere måter å dokumentere på som er godt egnet i pedagogisk arbeid.
Refleksjon
Her får personalet blant annet lære flere måter å reflektere på, samt grunnleggende kunnskap om refleksjon. Personalet lærer hvordan vi kan reflektere på flere nivåer.
Det fysiske miljøet
I denne etappen former dere barnehagens lekemiljø. Hvilke materialer er fine og ha, og hvordan organisere et nærmest uimotståelig lekemiljø, slik at intelligente situasjoner kan oppstå.
Utforskende holdning og væremåte
Pedagogisk dokumentasjon som måte å arbeide på, tilstreber en utviklende tankegang i alle prosesser i barnehagen.
Prosjektarbeid
Her får du lære forskjellen på tema og prosjekt og hvordan du legger opp dette med barna før- under og etter prosessen.
Barns rett til medvirkning
Denne etappen omhandler lovverk, "barnets beste", perspektiver på lek, verdidebatter organisering og medvirkning.
Kollegiale prosesser
Denne etappen handler om hvordan personalet kan arbeide for å sikre gode prosesser. Refleksjonsarbeid og lærende organisasjon.
Planarbeid
Når man arbeider med pedagogisk dokumentasjon som arbeidsmåte vil man oppdage at de gamle planene ikke lenger passer. Denne etappen tar for seg planer som vil støtte det pedagogiske arbeidet i din barnehage fremover.
"For oss ble dette en skikkelig vitamininnsprøytning!"
Ansatte var veldig stolte i etterkant, og det var veldig bra og lærerikt for meg også"
Styrer Heather Ahlers i Solvangen Barnehage
"Dette var en utrolig fin måte å jobbe på! Det er veldig lett å forstå, det er fint med oppgavene mellom etappene, og det å jobbe sammen som en hel gruppe!
Hos oss har det ført til bedre forståelse i hele ansatt-gruppa og det har bidratt til bevissthet rundt pedagogisk dokumentasjon!"
Pedagogisk leder Vanja Rønningen i Tjura Barnehage
Jeg er Elisabeth, og jeg vil lose deg og barnehagen din trygt gjennom kurset
Jeg har jobbet i barnehage i 20 år. For noen år siden lærte jeg en måte å jobbe på som endret mitt syn på det å jobbe i barnehage. Jeg lærte pedagogisk dokumentasjon - som arbeidsmåte!
Etter at jeg lærte dette endret alt seg...
Jeg gikk fra å være lei og sliten av barnehageyrket, til å få et et nytt syn på barnehage. Aldri før har jeg vært mer motivert, og aldri før har jobben føltes mer viktig og meningsfylt. I tillegg så jeg at denne arbeidsmåten utviklet meg og kollegaene mine i en helt annen fart en før:
Vi ble en LÆRENDE BARNEHAGE - I tråd med rammeplanen.
Hver dag lærte jeg like mye som barna gjorde - ja kanskje mer!
Litt om min bakgrunn:
Jeg har erfaring fra både kommunale og private barnehager, og hatt ulike roller i barnehagen. Jeg har jobbet som assistent, på barn med særskilte behov, som styrer og pedagogisk leder. Jeg har mest erfaring som pedagogisk leder, og i de siste årene som ressurspedagog for pedagogisk dokumentasjon i tillegg.
Formell utdanning
- Barnehagelærer fra 2003 (DMMH)
- Videreutdanning i pedagogisk arbeid på småskoletrinnet (DMMH).
- Videreutdanning i organisasjon og ledelse på NTNU. Fag: Endringsledelse, Strategi og ledelse, verdiskaping og økonomi, Digitalisering, Innovasjon og teknologiledelse, Relasjonell ledelse og teamutvikling, Coaching og veiledning og Selvoppfatning og motivasjon i ledelse.
Skriver mastergradsoppgave om lærende organisasjon og læring ved bruk av debrifende samtaler i personalmøter.
Jeg tror at det er gjennom barna vi kan endre verden, og jeg brenner for utvikling og læring og for både små og store i barnehagen❤️
"Jeg syns kurset er bra og viktig!
Det får med seg alle til å forstå viktigheten av jobben vi gjør. Kurset er både samlende og gøy.
Oppgavene underveis var engasjerende.
Jeg som styrer syns kurset var enkelt, lærerikt og det passer for alle"
Styrer Runa Kjensli i Ellingstad Barnehage
Jeg har hørt det jeg trenger å høre.
Jeg ønsker å bestille kurset nåFor alle ansatte i barnehagen
Uavhengig av utdanning og hvor lenge man har jobbet i barnehagen
Et faglig kurs som alle forstår
Formuleringer som er enkle å forstå. Faguttrykk blir grundig forklart
Masse eksempler fra praksis
All teori blir forklart med gjennkjennelige eksempler fra praksis.
Perfekt til bruk på møter
Personalmøter og deler av planleggingsdager. Personalet gjør oppgaver sammen og hver for seg, på møtene og mellom bolkene.
Gjennomfør på et barnehageår
Kurset er lagt opp til at barnehagen kan gjennomføre det på et barnehageår. Det forutsetter at dere er villige til å gjøre jobben.
Få hjelp av kursholder - Ved behov
Dere bestemmer selv hvor mye hjelp og veiledning dere vil ha. Mens noen barnehager klarer seg veldig fint selv, vil andre synes det er betryggende med tettere oppfølging og veiledning.
Bruk pedagogisk dokumentasjon for å innfri Rammeplan for barnehagen (KD-17)
Barnehagen skal være en lærende organisasjon, og rammeplanen skisserer denne måten å jobbe på.
Tilbakemeldinger fra barnehager som har vært med:
"Vi er veldig fornøyde og gleder oss til fortsettelsen"
Styrer
"Takk for et flott, inspirerende og viktig kurs - Vi gleder oss til veien videre"
Styrer
"Allerede etter første filmen var det en engasjert personalgruppe som syntes at dette var informativt, og forståelig"
Styrer
Vil sende deg ei stor TAKK for eit flott, inspirerande og viktig kurs – me gler oss til vegen vidare i arbeidet!
Styrer
"Det går veldig bra med oss nå"
Styrer
" Alle personalmøter blir brukt til dette fantastiske programmet. som gjør at vi får en felles forståelse og pedagogisk plattform. Vi diskuterer og reflekterer, og sammen gnistrer våre hjerner. Vi tror at vi i framtiden kommer vi til å lage enda flere spennende prosjekter sammen med barna."
Styrer
Er kurset riktig for deg og din barnehage?
Dette kurset er for ansatte i barnehagen som:
- Jobber etter tradisjonell pedagogikk, men ønsker en mer utforskende og reflekterende måte å jobbe på.
- Som ser på endring av arbeidsmåte som en satsing til varig endring - ikke som et blaff av et prosjekt for en periode
- Har en positiv holdning til læring.
- Er villig til å følge oppskriften for læring som dette kurset skisserer (Ikke hopper over noe, og som tar det i riktig rekkefølge).
- Som forstår at endring og utvikling kan være utfordrende til tider. Som er villige til å streve, feile og prøve på nytt igjen.
- Som spør om hjelp om noe er utfordrende
Dette kurset er ikke for barnehager som:
- Alltid har gode unnskyldninger for hvorfor ting ikke blir gjort
- Har en styrer som ikke vil involvere seg i prosessen
Slik fungerer det
✅Enkel kursportal
Kursportalen er enkel og oversiktlig å forholde seg til. Hele personalet har tilgang på mobil, nettbrett, PC og MAC.
✅8 steg til læring
Det slippes en ny etappe (modul) hver 1. i hver måned. Barnehagen tar ca. etappe i måneden.
Etappene gjennomføres med hele personalet på møter på feks deler av planleggingsdag og personalmøter. Personalet kan i tillegg se etappene på egenhånd, så mye de vil og trenger.
✅Gjennomføring
Beregn ett år på å gjennomføre hele opplegget.
✅Ubegrenset med hjelp og veiledning
Dere får så mye hjelp av meg som dere trenger! Jeg vil sikre at det går bra med dere, men barnehagen bestemmer selv hvor tett oppfølging det skal være.
✅Kombiner med utviklingsarbeid
Kan med fordel benyttes sammen med allerede pågående prosjekter (Feks i regi REKOM/ReKomp)
MERK:
Barnehagen oppgir antall ansatte ved bestilling. Det er ikke anledning til å melde på deler av ansatte, enkelte avdelinger.
Dette fordi kurset ikke er nok et prosjekt dere skal ha for en periode, men en satsning som er ment til å vare.
Og prisen..?
Tenk på hva det koster å sende alle på kurs i forhold til kursavgift, lunsj, transport, overnatting, vikarer...
Og ikke nok med det...
Inkludert i prisen får du med:
BONUS 1
Gratis tilgang for vikarer
Vikarer tilknyttet barnehagen får tilgang til kursportalen - gratis! Vikarer er en viktig del av bemanningen i barnehager. Dette hjelper barnehagen med å øke kvaliteten selv under fravær, noe som også vil antageligvis gjøre arbeidsdagen litt bedre for faste ansatte.
BONUS 2
Barnegruppeledelse
God barnegruppeledelse er viktig for å få til en god pedagogisk virksomhet. Her får du en undervisningsfilm som tar for seg hvordan du kan skape ro og orden i din barnegruppe.
BONUS 2
Å tolke barnas uttrykk
Mange synes det kan være utfordrende å tolke hva barna er interesserte i, spesielt på småbarn der barna enda ikke har talespråk. På storbarn derimot, kan det å vektlegge barnets språk være en liten felle. Her får du en undervisningsfilm som tar for seg perspektiver på dette,
Men hva om kurset ikke passer for oss likevel?
Null risiko! Hvis det skulle skje at barnehagen opplever at kurset ikke passer likevel: Send e-post til Pedagogisk Ledelse med avbestilling innen 15. januar, så får du pengene tilbake.
Ved spesielle grunner kan kurset settes på pause i en periode.
Man kan jo tenke at...
"Digitale kurs er nok ikke like gode som fysiske kurs."
"Med digitale kurs mister man fordelen med å snakke med kursholderen, og stille spørsmål"
"Ved digitale kurs går man glipp av muligheten for å lære sammen med andre"
"Men vi er med i et utviklingsarbeid i regi REKOM /ReKomp"
"Vi jobber med inkludering nå, og har derfor ikke tid til å jobbe med pedagogisk dokumentasjon i tillegg"
Men hva skjer når vi er ferdige med kurset da?
Synes filmene og opplegget er veldig bra. Dette er noe alle forstår!
Genialt opplegg!
Formidlingsevnen din er veldig bra!
Det er så bra at du bruker masse eksempler fra praksis!
Jeg tror dette kurset vil hjelpe min barnehage
Jeg ønsker å bestille kurset nåFlere spørsmål om kurset?
Send meg gjerne en e-post: [email protected]