LEKEMILJØET
Tradisjonell: Leker som er en bestemt ting (Biler, bilbane, garasje, duplo, dukkehus, puslespill, ol.) Barnet trenger ikke å bruke særlig fantasi for å forstå hvordan lekene benyttes. Pedagogisk Dokumentasjon: Udefinerbare objekter (klosser, flasker, skjell, pledd, kasser ol.) der barnet blir nødt til å bruke kreativitet og forestillingsevne. En kasse kan være alt fra seng, hytte, bil, båt - uendelige muligheter.
TEMA / PROSJEKTER Tradisjonell: Forhåndsplanlagte temaer som typisk benyttes i flere barnehager. Feks Hakkebakkeskogen, Dyra om vinteren osv. Gjerne med fastsatte læringsmål, over en bestemt tidsperiode. Pedagogisk Dokumentasjon: Prosjektarbeid basert på barnas interesser, som fører til unike og prosjekter som ikke direkte kan kopieres av andre. Det er uforutsigbart, og hver aktivitet bygger på den forrige ut i fra hva barna fant interessant. Et slikt prosjekt kan vare i en time - eller et år.
FINNE HVA BARNA ER OPPTATT AV Tradisjonell: Vanskelig for personalet å finne prosjekter som bygger på barnas interesse, fordi det baseres ofte på hva barna selv sier de er interessert i. Når vi spør barna direkte, kan svaret ofte være feks Star Wars - lego, Paw Patrol, fotball eller svømming. Personalet synes ofte det er ekstra utfordrende å finne ut hva de yngste barna er opptatt av, pga manglende ordforråd. Pedagogisk Dokumentasjon: Prosjektarbeid som planlegges ut i fra barnas interesser. Personalet synes det er lett å finne prosjekter fordi de er gode på å observere og dokumentere barnas interesser, og trenger ikke spørre barna. Spennende og unike prosjekter som feks Hjerteslag, lyd, fuglevinger, rollelek i trær tilfører ansatte, og barnehagen ny og spennende kunnskap.
SYNET PÅ LÆRING Tradisjonell: Læringssituasjoner skjer i samlingsstund: Barna forventes å sitte rolig og lytte til en ansatt som leder aktiviteten. Den ansatte forteller noe den selv kan, eller lærer barna noe ut i fra plansjer, bøker, filmer ol. Barna blir ofte fortalt fasiter. Om vi ikke vet svaret, så finnes svaret feks i bøker eller google. Dette er å reprodusere andres kunnskap. Pedagogisk Dokumentasjon: Personalet tilrettelegger lekemiljøer og aktiviteter der barna selv er aktive forskere. Barna produserer kunnskap selv gjennom egne erfaringer og oppdagelser. Barna engasjeres i aktive dialoger basert på åpne spørsmål og oppfordres til å utforske egne ideer og spørsmål. Det formidles at det finnes svært få fasiter i verden.
GENERELT FORMINGSAKTIVITETER Tradisjonell: Forhåndsbestemte oppgaver med maler; alle barns arbeider ser like ut. Feks at alle skal lage den samme påskekyllingen ut i fra en mal. Pedagogisk Dokumentasjon: Fokus på prosessen; barna oppfordres til å utforske materialer og uttrykke egne ideer.
|