Sjekkliste for barnehager: Henger din barnehage fast i arbeidsmåter før rammeplanen fra 2017?

barnegruppe ledelse lærende organisasjon pedagogisk dokumentasjon Mar 13, 2024

 

Pedagogisk dokumentasjon som arbeidsmåte er ikke for spesielt interesserte...
- Det er å arbeide i tråd med rammeplanen.

 

I denne artikkelen forsøker jeg å tydeliggjøre forskjellene mellom pedagogisk dokumentasjon som arbeidsmetode og den mer tradisjonelle arbeidsmåten.

Med "tradisjonell arbeidsmåte" refererer jeg til den typiske, vanlige praksisen vi har fulgt de siste tjue årene. Men med innføringen av rammeplanen i 2017, blir vi ledet mot en mer utforskende og dyptgående tilnærming i måten å arbeide på -  kjent som pedagogisk dokumentasjon. Som for øvrig passer som hånd i hanske innenfor modellen lærende organisasjon.

Her kommer en slags sjekkliste som kanskje kan bidra til å tydeliggjøre forskjellene, slik at det blir enklere å kjenne igjen hvordan din barnehage jobber:

       

LEKEMILJØET

Tradisjonell: Leker som er en bestemt ting (Biler, bilbane, garasje, duplo, dukkehus, puslespill, ol.) Barnet trenger ikke å bruke særlig fantasi for å forstå hvordan lekene benyttes.
Pedagogisk Dokumentasjon: Udefinerbare objekter (klosser, flasker, skjell, pledd, kasser ol.) der barnet blir nødt til å bruke kreativitet og forestillingsevne. En kasse kan være alt fra seng, hytte, bil, båt - uendelige muligheter.

TEMA / PROSJEKTER
Tradisjonell: Forhåndsplanlagte temaer som typisk benyttes i flere barnehager. Feks Hakkebakkeskogen, Dyra om vinteren osv. Gjerne med fastsatte læringsmål, over en bestemt tidsperiode.
Pedagogisk Dokumentasjon: Prosjektarbeid basert på barnas interesser, som fører til unike og prosjekter som ikke direkte kan kopieres av andre. Det er uforutsigbart, og hver aktivitet bygger på den forrige ut i fra hva barna fant interessant. Et slikt prosjekt kan vare i en time - eller et år.

 

FINNE HVA BARNA ER OPPTATT AV
Tradisjonell: Vanskelig for personalet å finne prosjekter som bygger på barnas interesse, fordi det baseres ofte på hva barna selv sier de er interessert i. Når vi spør barna direkte, kan svaret ofte være feks Star Wars - lego, Paw Patrol, fotball eller svømming. Personalet synes ofte det er ekstra utfordrende å finne ut hva de yngste barna er opptatt av, pga manglende ordforråd.
Pedagogisk Dokumentasjon: Prosjektarbeid som planlegges ut i fra barnas interesser. Personalet synes det er lett å finne prosjekter fordi de er gode på å observere og dokumentere barnas interesser, og trenger ikke spørre barna. Spennende og unike prosjekter som feks Hjerteslag, lyd, fuglevinger, rollelek i trær tilfører ansatte, og barnehagen ny og spennende kunnskap.

 

SYNET PÅ LÆRING
Tradisjonell: Læringssituasjoner skjer i samlingsstund: Barna forventes å sitte rolig og lytte til en ansatt som leder aktiviteten. Den ansatte forteller noe den selv kan, eller lærer barna noe ut i fra plansjer, bøker, filmer ol. Barna blir ofte fortalt fasiter. Om vi ikke vet svaret, så finnes svaret feks i bøker eller google. Dette er å reprodusere andres kunnskap.
Pedagogisk Dokumentasjon: Personalet tilrettelegger lekemiljøer og aktiviteter der barna selv er aktive forskere. Barna produserer kunnskap selv gjennom egne erfaringer og oppdagelser. Barna engasjeres i aktive dialoger basert på åpne spørsmål og oppfordres til å utforske egne ideer og spørsmål. Det formidles at det finnes svært få fasiter i verden.

 

GENERELT FORMINGSAKTIVITETER
Tradisjonell: Forhåndsbestemte oppgaver med maler; alle barns arbeider ser like ut. Feks at alle skal lage den samme påskekyllingen ut i fra en mal.
Pedagogisk Dokumentasjon: Fokus på prosessen; barna oppfordres til å utforske materialer og uttrykke egne ideer.

       

FARGELEGGINGSARK
Tradisjonell: Utstrakt bruk av fargeleggingsark ofte basert på populærkultur som feks Spiderman og Frost.
Pedagogisk Dokumentasjon: Sjelden eller ingen bruk; fokus er på kreativ utfoldelse uten forhåndsbestemte rammer.

EKSPERIMENT / UTFORSKING
Tradisjonell: Personalet utfører eksperimenter mens barna ser på.
Pedagogisk Dokumentasjon: Barna ledes til å utforske, eksperimentere og stille spørsmål selv.

BARNA I GRUPPE
Tradisjonell: Typisk lekegruppe: Barna får velge mellom feks 4 på forhånd bestemte aktiviteter.
Pedagogisk Dokumentasjon: Fleksible grupperinger som oppstår naturlig rundt barnas interesser, og som kan føre til små eller store prosjekter.

 PLANARBEID
Tradisjonell: Type fastlagt månedsplan med spesifikke aktiviteter hver dag. 
Pedagogisk Dokumentasjon: Planen dreier seg mer om hva barna fant interessant forrige måned, og hvilke aktiviteter dette fører til nå. Dynamiske planer som følger barnas nysgjerrighet og læringsprosesser.

 KOLLEGIALE PROSESSER
Tradisjonell: Refleksjoner har en tendes til å bli nedprioritert på møter. Ofte domineres refleksjonene at noen snakker mye,  mens andre sjelden eller ingenting. Kritiske spørsmål kan bli utfordrende og føre til dårlig stemning.
Pedagogisk Dokumentasjon: Hele personalet er med i refleksjoner. Kritiske spørsmål ses på som en nødvendighet for dypere forståelse og læring.

FAGINTEGRERING
Tradisjonell: Fokuserer på enkeltfag isolert fra hverandre. Ofte fokus på ett fagområde i gangen.
Pedagogisk Dokumentasjon: Tverrfaglig tilnærming hvor fagområder integreres naturlig i barnas utforskning.

       

Rammeplanen oppfordrer oss til å være bevisst i forhold til arbeidsmåtene. Jeg tenker absolutt ikke at den tradisjonelle arbeidsmåten alltid er feil. Men å velge den tradisjonelle mesteparten av tiden, oppfyller ikke rammeplanen. 

Det handler om å ta bevisste valg for når vi velger det ene fremfor det andre.

Min erfaring er at vi ofte faller i en autopilot-modus, mot de tradisjonelle metodene å arbeide på. 
Denne tilnærmingen er så innarbeidet at det krever betydelig innsats og bevisstgjøring for å bryte mønsteret og innføre ny praksis som er i tråd med Kunnskapsdepartementes intensjoner.

 

Jeg håper artikkelen var nyttig, og at forskjellen på pedagogisk dokumentasjon og tradisjonell tilnærming ble mer tydelig for deg.  

Pedagogisk dokumentasjon som arbeidsmåte er for øvrig en fantastisk fin måte å arbeide på, så heldig er vi som har en rammeplan som pålegger oss dette.
Det oppleves utrolig meningsfylt og ikke minst utviklende både faglig og personlig.

Elisabeth Waage, 13. mars 2024

 

Fredagsposten

Edle dråper med ny og gammel kunnskap
- For deg som

jobber i barnehage❤️

Få inspirasjon, faglig påfyll, informasjon, tips eller verdi som du kan ta med deg inn i hverdagen i barnehagen - Rett i innboksen din - Hver fredag!

Eksempel på tema: 
Leke- og læremiljø, læring, ledelse, motivasjon, ryddetid... osv. Det er GRATIS!