Når didaktikken ikke stemmer
Jan 10, 2025
Etter flere år med skoledager og praksis i barnehage, sto jeg endelig med vitnemålet fra Dronning Mauds Minne Høgskolen i hånden. Året var 2003. Hodet og praksispermene var fylt med (blant annet) didaktisk planlegging. Jeg hadde Arve Gunnestad som foreleser i faget, forfatteren bak boka Didaktikk for førskolelærere.
Didaktikk den gangen
Didaktikken som gjaldt den gangen, forløp grovt sett slik: Forutsetninger, mål, innhold, arbeidsmåte og vurdering. Prosessen var basert på pedagogens initiativ, med påfølgende vurdering i etterkant av aktiviteten. Vurderingen var noe vi gjorde for oss selv – det var sjelden kollegiale refleksjoner rundt vurderingen. Nå ville jeg kalt det egenrefleksjon.
Ordet didaktikk kommer fra to greske ord, didaskein, som betyr å lære, undervise eller klargjøre, bevise og didakti’ké techné, som betyr undervisningskunst. Ordet blir derfor gjerne oversatt med undervisningslære. Didaktikken befatter seg med tre grunnspørsmål: Undervisningens hva, hvordan og hvorfor.
Kilde: Wikipedia.
E-posten som vekket nye tanker
I høst (2024) fikk jeg en e-post fra Ingeborg, en tidligere studievenninne, som jeg har fått lov til å dele et utdrag fra:
«En tidligere studievenninne og jeg sitter her og snakker om at vi ikke hadde didaktiske planer på Høgskolen i Østfold. Vi har hatt pedagogisk dokumentasjon, men vi husker at vi møtte skrive didaktiske planer i praksis (2014–18). Jeg kan ikke finne dekning i RP (2017) for didaktiske planer, men det står mye om vurderingsarbeid og refleksjoner (s.38). I går var jeg på møte for praksislærere på OsloMet. Der var det mye snakk om didaktiske planer, både fra praksislærere og OsloMet.»
Til slutt skriver Ingeborg:
«Etter flere år med periodeplaner med mål og tema, og samtaler om at vi snart skal over til pedagogisk dokumentasjon, så byttet jeg jobb. Jeg orket ikke å snu skuta alene. Jeg fant meg heller en barnehage som hadde jobbet med dette lenge; Solbergtunet i Ås. Det er en helt annen tilnærming til innholdet i barnehagen. Det er gøy å gå på jobb hver dag!»
En a-ha-opplevelse
Etter å ha lest e-posten fra Ingeborg, slo det meg: DETTE er en mulig grunn til at så mange strever med å oppfylle rammeplanen fra 2017!
Den gamle didaktiske modellen sitter i ryggraden, spesielt for oss som har vært en stund i gamet. Når vi tenker ut i fra den, blir det en umulig oppgave å innfri den nye rammeplanen, da det er en annen didaktikk. Dette er for utydelig kommunisert. Ikke rart det blir forvirring!
Ny didaktikk fra 2017
Rammeplanen fra 2017 beskriver en annen arbeidsmåte enn tidligere. Her er noen nøkkelpunkt:
- Planlegging tar utgangspunkt i barnas interesser og initiativ.
- Refleksjon er en kollegial prosess, ikke en aktivitet der én pedagog planlegger alene.
- Vurdering skjer via kollegiale refleksjoner, ikke kun gjennom egenrefleksjon.
- Observasjon og dokumentasjon er essensielt for planlegging. Dette vektlegges ikke like mye i den «gamle» didaktikken.
- Progresjon bygger på det barnas interesser og erfaringer, i stedet for enkeltstående temaer og aktiviteter.
- Personalets utvikling skjer gjennom kollegiale refleksjoner, som støtter rammeplanens intensjon om en lærende organisasjon.
Den nye didaktikken er sirkulær og spiralformet, der barns medvirkning er kjernen i alt vi gjør. Dette står i kontrast til den gamle modellen, som var mer lineær med en klar start og slutt.
Les også hva udir skriver om pedagogisk dokumentasjon i et didaktisk perspektiv
Min modell for pedagogisk dokumentasjon
Ovenfor kan du se modellen jeg har utviklet som forklarer pedagogisk dokumentasjon som arbeidsmåte i praksis. Mange styrere, barnehagelærere og ansatte har uttalt at denne modellen gir klarhet og mening i hvordan de femover kan jobbe etter rammeplanen.
Hva med relasjonsmodellen, tenker du kanskje?
Jeg ser ikke at pedagogisk dokumentasjon som arbeidsmåte passer her heller. Men jeg har aldri fått skikkelig opplæring i den. Om du kan forklare hvordan det passer med arbeidsmåten rammeplanen skisserer, blir jeg glad om du tar kontakt. For akkurat slik blir vi barnehagefolk klokere sammen.
Elisabeth Waage 10.01.2025
Fredagsposten
Edle dråper med ny og gammel kunnskap
- For deg som
jobber i barnehage❤️
Få inspirasjon, faglig påfyll, informasjon, tips eller verdi som du kan ta med deg inn i hverdagen i barnehagen - Rett i innboksen din - Hver fredag!
Eksempel på tema:
Leke- og læremiljø, læring, ledelse, motivasjon, ryddetid... osv. Det er GRATIS!